diumenge, 4 de juliol de 2010

DEBAT SOBRE EL PATRIMONI FOTOGRÀFIC

EL PERIÓDICO.Informació publicada en la página 61 de la secció de Espectacles de l'edició impresa del dia 04 de juliol de 2010

La subhasta de Centelles

TV-3 retrata a '30 minuts' les maniobres i conseqüències de la venda de l'arxiu

Diumenge, 4 de juliol del 2010
ERNEST ALÓS
BARCELONA


Cristina Vinyals va comprar als Encants fa anys un àlbum amb fotos d'Agustí Centelles per 500 pessetes. L'any passat les va poder subhastar per 30.000 euros. Però la venda de l'arxiu del fotoperiodista català per 700.000 euros al Ministeri de Cultura no només ha tingut aquest efecte inflacionista: ha estimulat també les expectatives dels propietaris de molts altres fons fotogràfics. Aquest efecte Centelles, la mateixa figura del fotògraf, els detalls de la licitació entre administracions, el debat sobre la necessitat de crear un centre que aculli el patrimoni fotogràfic de Catalunya i el possible futur de l'obra d'Oriol Maspons (una incògnita) o Joan Colom (apunta al MNAC) són l'objecte de Memòria fotogràfica, un reportatge d'Ismael Martín i Mireia Pigrau que emet aquesta nit TV-3 (21.50 h.) al programa 30 minuts.

El documental entrecreua les versions dels fills d'Agustí Centelles, Sergi i Octavi, de la Conselleria i del Ministeri de Cultura i de la directora de l'Arxiu de Salamanca, María José Carrión. Els retrets mutus i l'intercanvi de correus electrònics mostren quines van ser les demandes dels Centelles i les respostes de Generalitat i Govern i retraten el paper clau del seu assessor Joaquín D. Gasca per aconseguir que els negatius amagats a França durant el franquisme acabessin a l'arxiu de Salamanca.

Però més enllà del cas Centelles (i d'episodis emotius com el de la família que va custodiar l'arxiu o el fotògraf Joan Colom pels carrers del Raval), el programa apunta el debat sobre què s'ha de fer amb aquest patrimoni: mostra les condicions de conservació de l'Arxiu Nacional de Catalunya però també recull queixes per l'escassa tasca de difusió; exposa el model francès, amb un centre que coordina la conservació pública dels arxius però que en cap cas preveu que, a més, l'Administració pagui per aquests documents; i recull la por dels nombrosos experts consultats per la «mercantilització» del patrimoni fotogràfic.

Entre les sorpreses del documental, un desengany per als Centelles, convençuts que l'obra del seu pare tindrà un «paper estrella» en el futur Centre de la Memòria Històrica de Salamanca. La directora aclareix davant les càmeres que allà serà «un més», sense gaudir d'una especial representació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada